La Palanca
n° 7 |
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Editò | |||
Aqueth
editò que'u voi dedicar a Jan deu Camalés e a la serada
d'inauguracion deu sué recuelh de poesia, A la claror de l'auba,
editat per Parlem emparat suu Conselh Generau, Ditz-me perqué, Jan, e cau seradas conviviauscoma la de Pujo entà trobar lo nhac de díder hòrt la sua apartenença a ua cultura frairau, conviviau e hautament umana ? Que i èran amics, vesins, maires e conselhèrs generaus tà clamar dab tu lo loé omenatge a la lenga e tanben l'amistat cap a l'òme. Plan de monde, "hèra de monde" a dit lo Conselher Forcada. E òm sap que tà ahortir la promocion e l'usatge deu Gascon que hè nacèra un moviment deus ciutadans, coma e diden ara. Ací que poderàs leguir ua actualitat de qui sabes rica dab navèras de la dansa, de la canta, deu teatre, de la radiò, de l'ensenhament… etc. Nosauts de Bigòrra que's vòu tanben un lòc de reflexion e d'escambi. Au moment quan l'amenatjament deu territòri en França hè apressar-se las comunas e las gents qu'avem de her enténer la votz deu país. Ua votz portaira de valors umanas, democraticas e d'obertura. Dejà parçans coma lo Biarn o la Droma qu'an causit de hicar a l'aunor l'anar culturau noste. Dens lo briu d'açò, que vos convidam a l'A.G de Nosauts de Bigòrra entà her lo punt sus las hèitas de 1999 e definir tots amassas e dab arzec e las accions tà l'an 2000. F.Bernissan |
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Compte rendut du débat " Peut-on vivre une culture sans sa langue ?" | |||
Proposé
par l'association Gasconha Kallisté et animé par JL Lavit.
Le participant basque,
M. Loncan, donne une définition de la culture : Ce sont l'ensemble
des comportements, pratiques, et valeurs propres à une communauté
d'individus. D'après lui un développement du basque dépend
d'une volonté politique d'enseignement, selon lui l'échelon
opportun est la municipalité. Il s'agit d'une compétence
des mairies qui n'est que peu utilisée. Par exemple l'Ikastola
d'Hendaye a été financée par la commune. Le débat Le débat a été
lancé par M. Loncan par ces paroles " : Il n'y a rien de pire
que d'être témoin d'une conversation que l'on ne comprend
pas, …alors on apprend la langue… |
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Identités, culture et liberté ! | |||
La révolte
de l’individu est dans nos Sociétés la marque même
de l’insurrection culturelle. C’est parce que la contrainte
sociale, morale ou religieuse est devenue inacceptable que l’artiste
par un pamphlet, un manifeste, une oeuvre, affirme sa singularité
irrésistible et fait acte de culture. Contre l’habitude, la tradition ou la coutume, c’est bien souvent par le scandale et la polémique que des femmes ; Georges Sand, Rosa Luxembourg ou Colette, que des hommes ; Baudelaire, Pasolini, Genet, Soljenitsine ou Salman Rushdie ont au nom de leur conscience dénoncé des modes d’être et de pensée propres à leur communauté voire à leur époque. La chose est tellement ancrée dans nos esprits que l’attitude culturelle qui consiste pour une personne à se révolter contre la communauté jugée oppressive au nom de valeurs jugées supérieures nous apparaît comme allant de soi. Mais si l’individu a acquis un tel pouvoir c’est parce qu’il peut se penser comme unique et irremplaçable comme citoyen c’est à dire sujet politique dans la République. En tant que tel il détient une parcelle de la souveraineté. Or tous les états ne sont pas des républiques, parfois même pas des démocraties. Ce sont souvent des ensembles de communautés réunies non point autour des droits de l’individu mais du groupe. Il faut bien constater cela dit que tout individu même libre, est libre dans la société des autres avec laquelle il faut bien négocier des critères de vie en commun. Ce qui est en train de changer, c’est qu’aujourd’hui on voit davantage la revendication culturelle exprimée par les groupes sociaux en tant que tels que par les individus eux-mêmes. C’est cet enjeu que désigne la revendication culturelle des identités au nom du pluralisme culturel que l’on voit surgir un peu partout. Tout ce que la République avait cru pouvoir rassembler dans le cadre d’un pacte social transformant l’individu quelle que soit sa provenance ou son appartenance en citoyen se trouve remis en question. Il est vrai que le modèle d’intégration proposé passant par l’école, le service militaire et le droit à un travail, a subi de sérieux avatars. D’autre part le modèle des sociétés démocratiques, multi-culturelles comme aux USA par exemple ont montré d’autres voies possibles. A un niveau international également l’ONU édictera dès 1966 le pacte international relatif aux droits civiques et politiques portant sur le droit des minorités de pratiquer leur propre religion et d’employer leur propre langue. Idem pour 1’UNESCO en 1982 à Mexico. A l’intérieur de nos sociétés occidentales cela donne le retour aux identités culturelles, effacées ou niées par l’ambition républicaine, la reconnaissance des minorités ethniques et religieuses, l'affirmation, la défense, voire l’enseignement des langues minoritaires (cf. la charte européenne des langues régionales) en somme la revendication culturelle est passée des droits individuels aux droits collectifs. Si ce mouvement se poursuit nous aurons bientôt de nouveaux débats démocratiques à ouvrir qui consisteront à garantir à chacun de ces groupes de minorités le respect de leurs droits, valeurs et prérogatives dans un ensemble plus large. Dans le cadre de la décontextualisation des états-nations et la perspective de nouveaux ensembles européens cela semble une issue prévisible, la question culturelle qui se pose consiste à savoir si de tels ensembles rapprochés ne seront pas par nature plus contraignants voire plus intolérants que l’espace de la république. Il n’est que d’évoquer l’affaire dite du foulard islamique pour .se souvenir combien au nom d’un idéal communautaire et religieux des revendications individuelles installaient dans l’espace démocratique une contrainte apparemment consentie ou revendiquée qui venait frapper de plein fouet l’idéal laïque de l’égalité républicaine. La question dès lors est culturellement la suivante : Comment garantir à l’individu, seul sujet de droit, la possibilité de choisir, d’adhérer ou non à l’identité culturelle rapprochée de son groupe d’origine et d’appartenance. En d’autres termes, l’acte culturel individuel s’apparente ici aux droits de la personne libre qui garde la capacité de dire non et de préférer à tel ou tel ensemble culturel immédiat tel ou tel autre, voire aucun. Cela n’a l’air de rien et semblera peut-être un peu abstrait mais la liberté individuelle sans laquelle il n’y a guère de culture au sens contemporain du terme peut avoir à affronter demain des obstacles imprévus sous la forme d’un retour en arrière dans le communautarisme qui a précédé l’édification des sociétés politiques modernes. Ce ne serait pas la moindre surprise de cette fin de siècle. Marc Bélit Forum, décembre 1999 |
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Identitat, cultura e libertat | |||
C’est
la traduction de l’éditorial de Marc Bélit dans FORUM,
Décembre 1999. Cet édito. nous interpelle, il revient avec
un éclairage nouveau sur le débat fondamental que nous avons
déjà eu avec la FOL des Hautes-Pyrénées.
Après une présentation
de l’acte culturel comme le produit d’une révolte de
l’individu contre l’habitude, la tradition, la coutume d’une
communauté ou d’une époque, une insurrection anticonformiste
donc, au nom de valeurs senties comme supérieures par un individu
libre, ayant ce pouvoir car citoyen, sujet politique de la République,
on est conduit en première analyse à penser qu’une
revendication de préservation des identités peut être
une régression remettant en question l’égalité,
la laïcité et le pacte social républicain basé
sur l’individu libre car citoyen et un retour au communautarisme
enfermant antérieur aux sociétés politiques modernes. |
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Projecte d'aglomeracion tarbesa. Qu'acusi ! | |||
Desempuish
quauques setmanas qu'entenetz sovent a parlar de la Comunautat de Comunas
Tarbesa. Adara qu'ei passada Aglomeracion de Comunas. Qu'entra dens l'encastre
de la lei Pasqua de 1995 ,lei modificada e completada per la lei Voynet
de 1999. Atau las 8 comunas que son en trin d'eslarguir las loas competenças
devath la fòrma d'ua Aglomeracion de Comunas qui serà finançada
en grana part per lo plan Estat-Regions. Qu'assaji de her brac .
Las comissions de trabalh
o Colètges que son nau e son descompausats atau : La reflexion deus colètges
que s'a de neurir de çò deu passat entà's poder projetar
deguens l'avénguer. Qu'an d'acabar las loas perpausicions peu mes
de junh, perpausicions de qui seràn metudas en fòrma de
projecte durant l'estiu e prepausadas per adopcion a l'autona. |
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L’enigma deus cagòts | |||
Gilabèrt
Lobès hens lo sué libe que ns'explica que segon los lòcs
e segon las espòcas los cagòts que son aperats de diferentas
faiçons : crestians, leprós, capòts, gahets mès
tostemps entà designar personas excludidas autanlèu l’atge
Miejancèr e dinca la fin deu sègle XIX . Que’ns podem interrogar suu perqué de las diferentas aperacions mès uei lo noste problèma qu’ei de véder qui son los cagòts ? On vivón ? Que hesón ? Perqué persecutats ? Los cagòts, aquestes individús arrejetats per l’ensemble de la populacion, qu’èran mesprezats e botats au « ban » de la societat . Totun que mestrejavan mestièrs de qualitat o de saber-har e soent que’s ganhavan plan la vita . Que cau suslinhar qu’aquestes mestièrs que’us èran arreservats e obligats ; com lo mestièr deu boès e de la husta (charpentièr, campanèr), lo mestièr de la pèth (pellièr, cordonièr)…Perqué aquestes mestièrs e’us èran arreservats e obligats ? En hèit, aquestes mestièrs que son espausats a dangèrs e tanben aus problèmas d’audors . Soent los cagòts qu’èran organizats en sòrtas de sindicats . En 1375 a Montanèr Gaston Febus que signè un contrat notariat dab 120 cagòts d’Auloron tà har còser bricas e pujar la tor grana deu castèth . Tanben, los cagòts qu’avèvan com los Tèrç-Estats l’avantatge d’aver prèsts en moneda . A maugrat tot aquò, aquestes « cretiaas » qu’èran victimas de mesuras discriminatòrias . Dejà la discriminacion que’s hè véder hens l’aperacion d’aquestas personas . La societat que designè los cagòts non pas dab lo petit nom mès per un chafre . Qu’èran excludits deus acamps comunaus . Que devèvan eslegir lo lur representant tà devisar dab lo Prince de Biarn . Que devèvan maridà’s sonque enter eths . A la fin deu sègle XIV las mesuras d’exclusion que pujan e las activitats economicas deus cagòts que son arreglementadas . En efèit, aus sègles XVI-XVII, que notam la generalizacion de la merca arroia en fòrma de pata d’auca de qui ei botada suus vestits deus cagòts entaus sinhalà’us . En 1640, qu’ei interdit aus cagòts biarnés de portar bòtas, manto, espada qu’ei de díder d’aver signes distinctius de la Noblessa . Tanben, que i a mestièrs qui’us èran interdits com sustot los de l’alimentacion . Hens un tèxte de 1471 a on lo Notari de Momor, en Biarn, que ditz au crestian Ramon e a la sua familha « no agosse a tenir bestias, ni far laboratge…no agosse a entrar en lo molii per moler… » Las brimadas hens las practiques religiosas qu’augmentèn e sustot en Biarn . Los dròlles deus cagòts n’avèvan pas dret au catequisme . Los nens qu’èran batiats pendent la nueit . E hens las glèisas que i avèva benitièr e pòrtas arreservats . A la seguida d’aquesta pujada hòrta d’interdiccions que notam ua lenta reabilitacion a comptar deus sègles XVIII-XIX . Autanlèu 1683, lo termi cagòt qu’ei ua insoléncia greva . en 1692, qu’ei defenut de separar los cagòts hens las glèisas e los lòcs publics ; totun la separacion non serà pas totaument acabada ad aqueth moment . Loís XIV de qui arriba au poder anullarà los Edits discriminatòris mès las páurs de las populacions qu’estón mei hòrtas que los tèxtes de lei . Los cagòts qu’estón los maudits deu sud-oest de França dinc a la guèrra grana . D’ara enlà non son pus qu’ua legenda mès ua enigma grana e demòra . Qui èran vertadièrament los cagòts ? Descendents deus « Goths », pècs, leprós… ? Degun pòt afirmar dab certitud mès los benitièrs, las honts, los barris qui’us èran arreservats que son de considerar e non los podem pas denegar. Alexandrà Larrouy-Maumus |